"H κοινωνία η οποία διαχωρίζει τους φιλοσόφους της από τους πολεμιστές της θα έχει αποφάσεις που θα λαμβάνονται από δειλούς και στρατό που θα αποτελείται από ηλιθίους" Θουκυδίδης

Κυριακή 8 Ιουλίου 2012

ΤΑΜΣ «ΕΛΠΙΣ»

Tην Κυριακή 24 Ιουνίου διεξήχθη στην Αττική η πρώτη διασωματειακή Άσκηση, την οποία διοργάνωσαν από κοινού τα τέσσερα σωματεία «Εθελοντών Εφέδρων» της Πανελληνίου Ομοσπονδίας Εθελοντών Εφέδρων Ενόπλων Δυνάμεων (Π.Ο.Ε.ΕΦ.Ε.Δ.) που εδρεύουν στην Αθήνα (Λ.ΕΦ.Ε.Δ. Αττικής, Π.ΕΝ.ΕΦ.Υ.Ο., Σ.Σ.Α.Ε., Σ.Ε.Ε.Δ.Α.), ενώ ιδιαιτέρως συγκινητική ήταν η συμμετοχή των συναδέλφων της Λ.ΕΦ.Ε.Δ. Τριπόλεως.

Η Άσκηση ονομάστηκε ΤΑΜΣ "ΕΛΠΙΣ" εκφράζοντας την ελπίδα των Εθελοντών Εφέδρων ότι κάποια στιγμή θα αξιοποιηθεί η ανιδιοτελής προσφορά τους προς την πατρίδα από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας με τη θεσμοθέτηση του ρόλου τους.

Η ΤΑΜΣ "ΕΛΠΙΣ" ξεκίνησε νωρίς το πρωί της Κυριακής με την οργάνωση κι επάνδρωση των ΣΤΕΚ, επτά τον αριθμό. Όταν ανεφέρθη ετοιμότητα από όλους τους επικεφαλής των ΣΤΕΚ (ΣΤΕΚάρχους), όλοι οι Έφεδροι συγκεντρώθηκαν για την προβλεπόμενη αναφορά, σε προκαθορισμένο χώρο. Οι επικεφαλής των σωματείων ανέφεραν τον αριθμό παρόντων προς τον έχοντα την ευθύνη για την οργάνωση και λειτουργία όλων των ΣΤΕΚ και ρύθμισαν τις τελευταίες λεπτομέρειες. Οι Έφεδροι που θα διήρχοντο από τα ΣΤΕΚ σχημάτισαν εξαμελείς ομάδες και άρχισε η διέλευση από τα ΣΤΕΚ.

Ο σκοπός της Άσκησης δεν ήταν διαγωνιστικός, αλλά εκπαιδευτικός και, κυρίως, μία αφορμή γνωριμίας των Εθελοντών Εφέδρων της ΠΟΕΕΦΕΔ μεταξύ τους επί του πεδίου. Έτσι, κάθε ομάδα έκανε μία αρχική προσπάθεια να διαπραγματευθεί κάθε ΣΤΕΚ όσο καλύτερα μπορούσε - δεδομένου ότι σε πολλές ομάδες υπήρχαν μέλη που συνεργάζονταν για πρώτη φορά. Η ουσία, όμως, ήταν η ενημέρωση - εκπαίδευση που έκανε στη συνέχεια ο κάθε ΣΤΕΚαρχος.

Τα ΣΤΕΚ αναλυτικά:

1. Επάνδρωση Σημείου Ελέγχου (checkpoint) - έλεγχος υπόπτου αυτοκινήτου
Η ομάδα έπρεπε να επανδρώσει ένα σημείο ελέγχου, να ακινητοποιήσει όχημα που εκινείτο προς το σημείο ελέγχου και να ελέγξει οδηγό, συνοδηγό και όχημα. Ταυτόχρονα, μέλη της ομάδος έπρεπε να αυτασφαλίζουν την ομάδα και τους συναδέλφους τους που πραγματοποιούσαν τον έλεγχο. Η απεικόνιση (οδηγός - συνοδηγός) ήταν ιδιατέρως ρεαλιστική, καθώς δεν ήταν πάντα συνεργάσιμη και η ομάδα έπρεπε να προσαρμοστεί. Συμπέρασμα ήταν ότι απαιτείται πολύ μεγαλύτερη προσοχή, σωστή επικοινωνία και συντονισμός από τα άτομα που κάνουν τον έλεγχο.
2. Μάχη εκ του σύνεγγυς σε αστικό περιβάλλον (CQB - MOUT)
Η κάθε ομάδα έπρεπε να εξασφαλίσει άγνωστο κτίριο με διαδοχικά δωμάτια, σε κάθε ένα από τα οποία υπήρχαν ένας ή περισσότεροι στόχοι. Το αντικείμενο δεν ήταν από τα πιο εύκολα, καθώς απαιτείται καλός συντονισμός στην κίνηση και την ασφάλεια της ομάδος που επιχειρεί. Αφού κάθε ομάδα είχε την ευκαιρία να κάνει μία πρώτη δοκιμή, ακολουθούσαν η ενημέρωση και οι διορθώσεις από τον υπεύθυνο του ΣΤΕΚ. Τέλος, η ομάδα επιχειρούσε για άλλη μία φορά την εκκαθάριση, υπό την πίεση του χρονομέτρου, όμως, αυτή τη φορά, κάτι που ανέβαζε την αδρεναλίνη κατακόρυφα.

3. Α΄ Βοήθειες Πεδίου Μάχης
Σκοπός του ΣΤΕΚ δεν ήταν μόνο να διαπιστωθούν οι γνώσεις Α΄ Βοηθειών για πολεμικά τραύματα από τους Εθελοντές Εφέδρους, αλλά κυρίως να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους σε τακτικές συνθήκες. Έτσι, κάθε ομάδα έπρεπε να κινηθεί προς συγκεκριμένη κατεύθυνση τακτικά. Ξαφνικά, ο υπεύθυνος του ΣΤΕΚ έδινε επαφή και τραυματία. Η ομάδα έπρεπε να κάνει τις ανάλογες ενέργειες αμέσου αντιδράσεως, μεριμνώντας, ταυτόχρονα, εγκαίρως για την περιποίηση των τραυμάτων του μέλους της. Φυσικά, κι εδώ ακολουθούσε απενημέρωση κι επισήμανση των λεπτομερειών, οι οποίες, όμως, σε πραγματικές συνθήκες θα καθορίσουν τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου.
4. Ρίψη Χ/Β
Σε κάθε ομάδα γινόταν θεωρητική και πρακτική παρουσίαση περί των χειροβομβίδων και του ορθού και ασφαλούς τρόπου ρίψης της. Στη συνέχεια, κάθε μέλος της ομάδας έπαιρνε από ένα ομοίωμα χειροβομβίδας, το οποίο είχε ίδιο σχήμα και βάρος με την πραγματική και έκανε ρίψη από θέση γονυπετώς και πρηνηδόν, σε τετράγωνο στόχο διαστάσεων 2Χ2 μέτρων και απόσταση πάνω από είκοσι μέτρα. Εντοπιζόντουσαν τα λάθη κι επαναλαμβανόταν η ρίψη μέχρι τη βελτίωσή της τεχνικής. Επιπλέον, προκειμένου να αυξήσει την πίεση και να προσομοιωθεί το στρες της μάχης, ο ΣΤΕΚαρχος ζητούσε από την ομάδα να περισυλλέγει τα ριφθέντα ομοιώματα Χ/Β σε ορισμένο χρόνο. Αν κάποιο μέλος καθυστερούσε, "πλήρωνε" όλη η ομάδα με ΣΩΒΕ. Ακολουθούσε η ρίψη χειροβομβίδας από κάθε μέλος της ομάδος κατά την απεμπλοκή της ομάδος μετά από τυχαία επαφή με τον εχθρό.
5. Ορεινός αγώνας
Το συγκεκριμένο ΣΤΕΚ αποσκοπούσε στην εξοικείωση των εκπαιδευομένων με τα υλικά και τις τεχνικές του ορεινού αγώνα. Ύστερα από ένα σύντομο θεωρητικό μάθημα, οι εκπαιδευόμενοι διέρχονταν από τρεις διαφορετικές διαδρομές. Ξεκινούσαν με τη γνωστή καταρρίχηση (rapel) εκτελώντας κατάβαση με οκτάρι ασφαλισμένο σε ελβετικό κάθισμα που έφτιαχναν μόνοι τους με το ατομικό τους σχοινί. Εν συνεχεία, περνούσαν από μία οριζόντια διέλευση και τέλος διήρχοντο κεκλιμένη ελευθέρας ροής με ιμάντα εκπαιδευομένου ενός μέτρου με σκοινί, εμπνευσμένη από ανάλογη δοκιμασία που είχαν μέλη μας στο Grenadier 2010, όπου αξιολογείτο η αντίδραση των εκπαιδευομένων κατά την αιώρηση και την προσέγγιση στο έδαφος. Η εικόνα που έμεινε στους υπευθύνους του ΣΤΕΚ είναι Έφεδροι με θέληση για μάθηση και περαιτέρω βελτίωση και αυτό φάνηκε ξεκάθαρα με το ότι κανένας δεν εγκατέλειψε σε καμία από τις τρεις διαδρομές.
6. Αίτηση πυρών ΠΒ
Ζητούμενο σε αυτό το ΣΤΕΚ ήταν η παρατήρηση στόχων στο πεδίο και τον χάρτη, καθώς και ο τρόπος διαβίβασης μέσω ασυρμάτου της αίτησης πυρών στο ΚΔΠ (Κέντρο Διεύθυνσης Πυρών). Κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης, οι ασκούμενοι εργάστηκαν πρακτικά πάνω στη χρήση χάρτη και πυξίδας, καθώς και στην εκτίμσηη μεγέθους στόχου και απόστασης από το σημείο παρατήρησης. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στους τέσσερις κυριότερους τρόπους παρατήρησης και κατάδειξης στόχων που χρησιμοποιούνται από το Πυροβολικό, δηλαδή, την κατάδειξη στόχου με πολικές συντεταγμένες, την κατάδειξη με ορθογώνιες συντεταγμένες, την κατάδειξη με αριθμό στόχου και, τέλος, την κατάδειξη με συσχετισμό.
7. Στίβος ατομικής τακτικής οπλίτη
Στο ΣΤΕΚ παρουσιάζονταν οι θέσεις βολής και οι τακτικές κινήσεως στο πεδίο της μάχης. Οι ασκούμενοι αρχικά περνούσαν ατομικά από τον στίβο που είχαν ετοιμάσει οι υπεύθυνοι του ΣΤΕΚ ώστε να διαπιστώσουν τις δυνατότητές τους και να διορθώσουν τυχόν λάθη στην κίνησή τους. Ακολούθησαν επαναλήψεις αυτής της κίνησης σε ταχύ χρόνο υπό το άγρυπνο βλέμμα του υπευθύνου του ΣΤΕΚ. Οι ασκούμενοι έπρεπε στη συνέχεια να διέλθουν και πάλι τον στίβο κινούμενοι ανά ζεύγη με ταχύτητα και να πετύχουν τους διαδοχικούς στόχους εν κινήσει καλύπτοντας, ταυτόχρονα, ο ένας τον άλλον.
Αργά το μεσημέρι και αφού όλοι οι συμμετέχοντες είχαν διέλθει από όλα τα ΣΤΕΚ έγινε η τελική αναφορά και δόθηκε το πέρας της Ασκήσεως. Διαπιστώθηκε για μία ακόμη φορά τι μπορούν να κάνουν οι Έλληνες Εθελοντές Έφεδροι ενωμένοι, οι οποίοι έστω και με πενιχρά μέσα διατηρούνται αξιόμαχοι.
Ελπίδα των συντελεστών της ΤΑΜΣ "ΕΛΠΙΣ" παραμένει η θεσμοθέτηση από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ του "ΕΘΕΛΟΝΤΗ ΕΦΕΔΡΟΥ", ενός θεσμού που θα αυξήσει κατακόρυφα την αποτρεπτική μας ικανότητα, χωρίς να επιβαρύνει περαιτέρω τα ήδη βεβαρυμμένα οικονομικά της πατρίδος μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου